Quattro
Dołączył: 10 Gru 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Torun
|
Wysłany: Nie 3:52, 14 Gru 2008 Temat postu: 100NX wg Quattra. |
|
|
Nissan NX zostal zaprojektowany w 1990 roku, w kalifornijskiej filii firmy Nissan.
Produkcje Nissana 100NX rozpoczeto w 1990 roku, zas do sprzedazy trafil w styczniu 1991. Plyta podlogowa B13 oprocz sportowego coupe posluzyla za baze dla Nissana Sentry B13, Sunny N14 oraz kombi Sunny Traveller Y10. Auto zastapilo samochody Sunny Coupe B12 oraz Pulsar EXA. Dostepne bylo w wersjach nadwoziowych coupe oraz targa.
------
Na rynek amerykanski auto bylo oferowane pod nazwami NX1600 (model wyposazony w silnik GA16DE na pelnym wtrysku o mocy 102KM), oraz NX2000 (jednostka napedowa SR20DE o mocy 143KM, dodatkowo wzgledem wersji europejskich posiadaly LSD). Auta budowane byly w Kalifornii w latach 1991-93. NX1600 posiadal elektroniczne zegary.
W Japonii auto oferowane bylo pod nazwa NX Coupe i bylo wyposazane w silniki:
GA15DS - 94KM
GA16DE - 102KM
SR18DE - 140KM
SR20DE - 143KM (rzadko spotykana wersja)
NX Coupe przeznaczone na rynek japonski wyroznialo sie bogatym pakietem wyposazenia, obejmujacym m.in. ABS, pakiet el. i klimatyzacje. Wersje, z silnikami GA, posiadaly taki sam elektroniczny zestaw wskaznikow jak w USA.
Europejskie wersje nazywaly sie 100NX i produkowane byly od 1990 do 1996 roku. W latach 1991-93 auta mozna byly dostepne z silnikami:
- GA16DS (90KM) - silnik posiadal elektronicznie sterowany gaznik. W latach 1992-93 na rynek niemiecki zostala wypuszczona wersja SPEZIAL posiadajaca tylne hamulce tarczowe z ABS, kierownice MOMO, 14' alufelgi, trzecie swiatlo stop oraz spoiler MS Design.
- SR20DE (143KM) - wersja GTI bedaca odpowiednikiem NX2000, posiadajaca takie same wydajniejsze hamulce z fabrycznym ABS i pakiet stylistyczny (obejmujacy dokladke przedniego zderzaka, nakladki progowe, oraz niewielki spoiler na tylnej klapie). W przeciwienstwie do modelu amerykanskiego posiadala seryjny pakiet elektryczny.
W 1993r. europejska odmiana malego coupe przeszla facelifting. Polegal on glownie na zmianach ukladu napedowego 1.6 - silnik otrzymal wielopunktowy wtrysk paliwa, zmiany objely tez skrzynie biegow oraz polosie napedowe. Jedyna zmiana zewnetrzna objela listwy boczne, dotychczas szare, ktore otrzymaly kolor nadwozia. Wewnatrz zmiany objely nowe zestaw wskaznikow modelu 1.6, oraz wprowadzenie nowego brazowo-szarego wystroju wnetrza (zamiast dotychczasowych - czarnego, szarego i niebieskiego). Wersja GTI rowniez otrzymala listwy w kolorze nadwozia.
Niepotwierdzone zrodla mowia o wprowadzeniu ocynku nadwozia, ale jako posiadacz obu wersji 1.6 musze te pogloski zdementowac (przyp. autora).
Po faceliftingu dostepnymi wersjami silnikowymi byly:
- GA16DE (90KM)
- GA16DE (102KM)
- SR20DE (143KM)
Roznica miedzy GA16DE(90) i GA16DE(102) polegala na zastosowaniu w tej drugiej jednostce tych samych walkow rozrzadu co w poprzednim silniku - GA16DS, oraz kolektora ssacego o wiekszym przekroju kanalow dolotowych. Wersje targa po fl mialy ograniczona moc do 90KM na rynkach - niemieckim i na wyspach.
Wersja coupe zostala wycofana ze sprzedazy na terenie Europy, ale jeszcze pod koniec 1993 roku pojawila sie ponownie na rynku niemieckim jako 100NX SR, ktory charakteryzowal sie nizsza cena zakupu oraz bogatym wyposazeniem (el. szyby, pakiet ospoilerowania GTI i przede wszystkim silnikiem o mocy 102KM) rekompensujacym brak dachu typu targa.
----
W 1991 roku czasopismo Road&Track dokonalo porownania NX2000, Hondy CRX SiR oraz Golfa II GTI, wtedy zwyciezca testu zostal Nissan, a autorzy rozplywali sie zachwytach nad wlasnosciami ukladu jezdnego tego auta. Rok pozniej R&T podczas testu "Best Handling Cars" NX zostal zestawiony z takimi autami jak: Acura NSX, Porsche 911 czy Nissan 300ZX.
----
Nissan 100NX charakteryzuje sie bardzo slabymi wynikami w crashtestach.
Zebral i zredagowal: Quattro.
(Uprasza sie o niepowielanie bez zgody.)
Post został pochwalony 0 razy
|
|